Samsun İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü

Yamaç Paraşütü


IMG_5324.JPG

Yamaç Paraşütü sporu, ilk bakışta serbest atlama paraşütüne benzeyen bir paraşüt ile uçak yerine, yüksek bir tepeden koşulmak sureti havalanmaktır.Eğimli ve yüksek bir tepeye açık olarak serilen paraşüt, pilotun koşmaya başlaması ile hava ile dolar ve pilotla birlikte havalanır. Uçuşların süresi kullanılan malzemenin performansı ve pilotun tecrübesine bağlı olarak kilometrelerce /saatlerce sürebilir. Tek kişi olabileceği gibi iki kişilik ( tandem ) kanatları da vardır.

İlk denemesi 1940'lı yıllara uzanan yamaç paraşütü günümüze kadar pek çok değişiklik göstermiş, uçuş süresi ve güvenliğini artırıcı yapısal gelişme kaydetmiştir.İlk yamaç paraşütü serbest atlayış paraşütüne benzemekteydi.Zamanla değişiklik göstererek basınca dayanıklı olma özelliği yerine yüksek kaldırma gücüne sahip aerofil yapıya dönüştü.

Yamaç paraşütü kanat yapısı 1980 li yıllardan itibaren kolay havalanan, iyi bir süzülme performansı ve yavaş çöküş oranı için en uygun şekline ulaştı. Ülkemizde Yamaç Paraşütü Sporu 1990 başlarında Fethiye Ölüdeniz bölgesindeki Baba Dağı'nın yabancı pilotlar tarafından keşfedilmesi ile tanınmış, ilk olarak üniversite kulüplerinde aktif olarak başlamıştır.

Bilinen en ekonomik hava aracı olması ve doğa sporları ile iç içe olması bugün geniş bir kitle tarafından sevilerek yapılmasını sağlamıştır.Temelde özel bir yetenek ve aşırı efor gerektirmeyen Yamaç Paraşütü Sporu standart bir eğitim sonrasında yapımı oldukça kolay ve zevklidir. THK, üniversite kulüpleri ve özel kulüpler tarafından Yamaç Paraşütü Eğitimleri düzenlenmektedir.

 

Manzara 54.jpg


Samsun'da yamaç paraşütünün yapıldığı alanlar;



Gültepe Uçuş Alanı

Samsun Canik merkez ilçesine bağlı Gültepe mahallesinde bulunan uçuş bölgesidir. Samsun şehir merkezine yaklaşık 20 km’dir ve uçuş tepesine kadar araçla gidilebilmektedir.

-Koordinatlar; 41°13'36.34"K 36°16'54.10”D,  irtifa 480 m.

İdeal kalkış yönü K, KB, KD (sabit), uçuş mevsimi Mayıs-Kasım aylarında elverişlidir.

-İkincil kalkış yönü; tepe arkası B, GB (darbeli, değişken), uçuş mevsimi Kasım- Mayıs ayları arasında olmakla birlikte uçuş için tercih sebebi değildir. İniş alanı olarak güney yamacı altında bulunan vadi, iniş emniyeti sağlayamayabileceğinden güney yönlü kalkışa müteakip vadi geçişi yapılarak kuzey iniş alanına inilebilmektedir.
-700 m’lik yelken bandı sayesinde Anabatik Kuzey elverişli rüzgârlarda (5-10 KN) saatlerce sürecek keyifli yelken uçuşları yapılabilmektedir. Ayrıca vadi derinlerinde oluşan termal akımlarla irtifalı uçuşlar yapılabilse de Cross (Mesafe) uçuşlarında elverişli olduğu söylenemez. Cross uçuşları için gereken irtifa, bölgenin deniz iklimine yakınlığı sebebiyle oluşamayan yeterli termal akımlardan dolayı elde edilememektedir.

-Tepenin yapısı ve kalkış alanının çim ekimi ile düzenlenmiş olması bu uçuş alanını daha da özel kılmaktadır. Tecrübesiz pilotların eğitmen kontrolünde uçabildikleri ve gerektiğinde tepe inişi (top-landing) yapabildikleri genişlikte emniyetli bir alandır. Aynı anda birden fazla yamaç paraşütü uçuşuna olanak tanır.
-Düzenlenme ihtiyacı olan Mert Irmağına paralel ekinsiz ve geniş olmak üzere, emniyetli iniş alanı bir adettir.

Kocadağ Uçuş Bölgesi

Samsun Atakum merkez ilçesi sınırları içinde bulunan uçuş bölgesidir. Samsun şehir merkezine 8 km’dir. Tepeye ulaşım araçlarla ve kolaylıkla sağlanabilmektedir.

-Koordinatlar; 41°19'23.82"K 36° 6'23.92"D, irtifa ort. 1200 m.

-İdeal kalkış yönü KD ve D’dur, Uçuş dönemi, elverişli rüzgâr şartlarında Mayıs-Kasım ayları

-Samsun ili sınırlarındaki en yüksek irtifaya sahip uçuş tepesidir. Kısmen mesafe uçuşları yapılabilecek irtifası var ise de deniz iklimi sebebiyle yeterli termal akımlar mevcut değildir;  bu yüzden hava şartları ve yapılan uçuşun karakterine göre Atakum sahiline inişe olanak tanıyacak kadar mesafe uçuşu yapılabilir.

 -Atakum bölgesi, köylük alan ve tarlalar çok alternatifli iniş alanları olarak değerlendirilir.

Lâdik Uçuş Bölgesi

Samsun Lâdik ilçesi Akdağ turizm tesisleri bölgesidir. Samsun şehir merkezine yaklaşık 90 km’dir. Ulaşım kolaylıkla karayolundan sağlanabilmektedir.

-Koordinatlar: 40°52'4.75"K 35°55'10.43"D, irtifa 1800 m.

-İdeal kalkış yönü KD-K’dir. Uçuş mevsimi elverişli meteorolojik koşullarda Mayıs-Kasım aylarında yapılabilmektedir.

-Eğim oranı ve arazinin elverişli yapısı nedeniyle kolay kalkış yapabilmesi ve iniş alanı çeşitliliği ile de önemli bir uçuş bölgesidir.

- Tepenin irtifası ve karasal iklim özelliklerinin belirgin görülmesi dolayısıyla oluşan/oluşabilecek kuvvetli termikler sebebiyle tecrübeli pilotlara daha fazla hitap etmektedir. Tecrübesiz pilotların da eğitmen kontrolünde uçabilmesi elverişli meteorolojik şartlarda mümkündür. Termal akımların kullanılarak yapıldığı mesafe (cross) uçuşları için gerekli şartları sağlayan bir uçuş bölgesidir. Fakat uçuş istikameti ve arazi yapısı nedeniyle bir İç Anadolu bölgesi uçuş tepeleri kadar (örn. Kumludoruk, Ayaş/Ankara) revaçta değildir.

Kapıkaya Uçuş Alanı

Samsun Bafra ilçesinde Kapıkaya Köyünde bulunan ve Uluslararası Kapıkaya Doğa Sporları Festivaline iki kez ev sahipliği yapmış olan ve üzerinde ciddi projelerin hayata geçirildiği Yamaç Paraşütü denilince artık Karadeniz’in Ölüdeniz’i olarak bilinen kalkış bölgesidir.

-Koordinatlar;  41°21'43.57"K 35°47'12.64"D irtifa 650 m.

-İdeal kalkış yönü K, KD uçuş mevsimi Mayıs-Kasım ayları arası

 Minimum 750 m yelken bandına sahip anabatik yönlü elverişli rüzgârlarda saatlerce yelken uçuşu imkânı tanıyan, ayrıca orta seviye termal akımları sayesinde mesafe uçuşlarına da olanak tanıyan mükemmel bir uçuş alanıdır. Doğası nedeniyle de turizme katkı sağlamış ve sağlamaya devam edecek olan bu uçuş alanı tecrübeli pilotların uçuşlarına elverişlidir.

-Tepeye iniş (top-landing) her ne kadar geniş bir alan olmasa da mümkündür ve tercih edilmektedir.

-Alternatifli geniş iniş alanı, Kızılırmak kenarında ulaşım yoluna yakın metrekarelerce iniş alanı bulunmaktadır.

-Ulaşımı Bafra şehir merkezinden 36 km’dir. Take off (kalkış alanı)’a kadar asfalt kara yolu imkânı vardır. Toplu taşıma günün belli saatlerinde yapıldığından şahsi imkânlarla gidilmesi gerekmektedir. Doğa festivali dolayısıyla tepe elektrik ve su ihtiyacı karşılanacak şekilde düzenlenmiştir.

Elmacık Tepesi Uçuş Alanı

Bafra-Kolay arası Elmacık Köyü yakınlarında bulunan yola paralel uzanan 300 metre irtifaya sahip uçuş alanıdır. Bafra şehir merkezine sadece 15 km uzaklıktadır.

-Koordinatlar; 41°29'41.44"K, 35°49'29.93”

-İdeal kalkış yönü D, Kuzeydoğu. Uygun uçuş dönemi Mart-Kasım ayları arasıdır.

- Geniş ve çimenlik bir kalkış alanı, top-landing (tepeye geri iniş) mümkün, Ort. 1200 m’ lik uçuş bant mesafesi ile ağırlıklı Doğu ve yine Kuzeydoğu rüzgârlarına en uygun yelken bandıdır.

-İniş alanı Bafra ovasının uzandığı uzun ve temiz bir alandır.

-Uygun kalkış alanı, geniş ve emniyetli iniş alanının yanında termal hava akımları sayesinde irtifa yapmaya olanak tanıyan bir alandır.
Tepeye ulaşım yolun büyük bölümü araç ile yapılabilmektedir. Geri kalan kısa mesafe tepe yürüyüşü şeklindedir.

Derbent Uçuş Alanı

Samsun Bafra ilçesinde bulunan Derbent Barajının yanında bulunan iki ayrı kalkış bölgesinden oluşan alandır. Kuzey ve güney yönlü iki yöne uçuşlar yapılabilmektedir. Bafra şehir merkezine 20 km mesafededir.
Kuzey Derbent (Bafra Yönü)

-Koordinatlar; 41°28'1.12"K, 35°50'55.06"D irtifa 188 m.

-İdeal kalkış yönü K, KB(sabit), uçuş mevsimi Mayıs-Kasım ayları arası.

-Eğitim amacı ile de tercih edilen tepe kuzey cephesinde 400 m’lik yelken bandı vardır.

-Tecrübesi az pilotlar için uygun olmakla birlikte yaz mevsiminde orta seviye termal akımlar oluştuğundan uçuş emniyeti konusunda azami dikkat edilmesi gereklidir.
-Tepeye iniş (top-landing) için alan dar olduğundan tercih edilmemektedir.

-Gazibeyli Mah. bölgesi, köylük alan ve tarlalar çok alternatifli iniş alanları olarak değerlendirilir.

Güney Derbent (ikincil kalkış yönü olan tepe)

-Koordinatlar; 41°27'43.41"K, 35°51'18.87"D, İrtifa 170 m.

-Çoğunlukla G, GB (darbeli, değişken), uçuş mevsimi Kasım- Mayıs ayları arası.
-Uçuşlar çoğunlukla yelken uçuşu olarak gerçekleştirildiğinden inişler tekrar tepeye iniş (top-landing) olarak planlanmakta ve oldukça geniş ve emniyetli alan bulunmakla birlikte tecrübesiz pilotlar için uygun değildir.

-700 m’lik geniş olan yelken bandı sayesinde güney rüzgârlarında saatlerce uçuş yapa keyfini sunan ender yerlerden biridir.

-İniş alanı tepenin ana yol ile birleştiği noktalarda muhtelif alanlardan oluşmaktadır. 

Bazı Kısaltmalar:

Anabatik rüzgâr: Anabatik rüzgâr, vadi rüzgâr da denir, güneşe bakan bir tepe ya da dağ yamacından yukarıya doğru esen yerel hava akımıdır.

K: Kuzey

G: Güney

B: Batı

D: Doğu

KB: Kuzeybatı
KD: Kuzeydoğu
Kt/Kn: Havacılık ve Denizcilikte kullanılan bir hız birimi. (knot)
Knot (/nɒt/), saatte 1 deniz miline (nm) eşit hız birimi. 1 kn= 1 deniz mili/saat=1,852 km/saat≈1,151 mph

Kaynak:

Türkiye Hava Sporları Federasyonu

              Samsun İl Temsilciliği